رشد سریع و بی وقفه در صنایع نوین منجر به انقلابی عظیم در سایر صنایع وابسته از جمله صنعت بیمه شده است. پیش بینی می شود این روند با رشد فزاینده ای در سال­های پیش رو نیز همراه شود. بر خلاف نقش محوری مدل کسب و کار سنتی صنعت بیمه در گذشته، فناوری های جدید، کلیه ابعاد تجارت بیمه را تحت تاثیر قرار می دهند و در این مسیر، نه تنها تغییرات بازار خارجی، بلکه درآمد داخلی و مدل های عملیاتی را نیز تغییر داده و خواهند داد.

در رویارویی با این شرایط، فرصت های نوآوری فراوانی برای شرکت های بیمه نمود خواهد یافت که علاوه بر استفاده از آنها در راستای بهبود و اصلاح مدل کسب و کار، زمینه مناسب سرمایه گذاری نیز فراروی بخش های سرمایه گذاری شرکت های بیمه قرار خواهد گرفت. یکی از این حوزه های با پتانسیل و روبه رشد فناوری های ارتباط خودکار و از راه دور است.  فناوری Telematics / Telemetry شامل ارتباطات خودکار و پیشرفته ای است که توسط آن اندازه گیری‌ها در نقاط دور افتاده و یا غیر قابل دسترس انجام شده و اطلاعات و داده ها جهت پردازش و نظارت به مرکز  یا واحد کنترل ارسال می گردد. این فناوری­ها شامل ارتباطات از راه دور، سنسورها و علوم رایانه ای است که اجازه ارسال، دریافت، ذخیره و پردازش داده ها را از طریق دستگاه های مخابراتی فراهم می نماید.

این فناوری ­ها هم اکنون به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار گرفته و انتظار می رود به زودی(short-term) میزان استفاده از این فناوری افزایش چشمگیری داشته باشد.

حوزه های متعددی را در ارتباط بین این فناوری ها و صنعت بیمه می توان یافت که به صورت روز افزون و با ظهور ایده ها و ابتکارات نوین در حال افزایش است. در ادامه نمونه هایی از برنامه های اصلی این فناوری در بیمه ارائه شده است:

  • خودورهای متصل[1]: در رابطه با بیمه های مربوط به اتومبیل می باشد که وسایل نقلیه به شبکه اینترنتی متصل می گردد و امکان انتقال اطلاعات به بیمه گر را در خصوص نحوه رانندگی، میزان مسافت و … فراهم می نماید.
  • سیستم منشی در وسایل نقلیه[2] : ADAS سیستم یاری دهنده رانندگان خودرو است که موجب افزایش میزان امنیت در رانندگی می گردد. این سیستم از فناوری های هشداردهنده به راننده در خصوص مشکلات بالقوه خودرو و اجرای برخی اقدامات مورد نیاز راننده به صورت خودکار بهره می برد. شرکت های بیمه ای می توانند خودروهایی که به این فناوری مجهز می‌شوند را به عنوان یک دسته ی مجزا در نظر گرفته و در مدل های قیمت گذاری خود متفاوت عمل نمایند.
  • نظارت بر سلامت[3] : این فناوری در راستای استفاده از دستگاه هایی است که از طریق آن ها می توان بر اساس علائم حیاتی (فشار خون، ضربان قلب، میزان تنفس و دمای بدن) و عادت‌های رفتاری بیمه گذار، حق بیمه را تعیین نمود.

به عنوان مثال شرکت بیمه Bright Health که در زمینه بیمه های درمان فعالیت نموده و برای بهبود تجربه مشتریان از خدمات بهداشتی از تکنولوژی های دیجیتال و شبکه های کوچک بهره می برد. با برنامه ارائه شده از سوی این شرکت، وضعیت سلامتی بیمه گذاران را مانیتور نموده و برای انجام مراقبت های لازم از سوی بیمه گذار، پاداش ارائه می نماید.

  • نظارت بر منازل[4] : این فناوری در راستای استفاده از دستگاه هایی است که امکان نظارت بر وضعیت اموال را فراهم می کند، مانند آشکارسازی و اعلام دود و مونوکسید کربن در منازل.

مطابق با این تغییر و تحولات ضروری است استارتاپ­های فعال در حوزه های فوق و شرکت های بیمه با ایجاد ارتباط و هم افزایی و نیز اصلاح و بهبود زیرساخت ها و مدل های کسب و کار زمینه ای برای خلق ارزش های پیشنهادی بهتر، جذاب تر و مبتکرانه تر را فراهم آورند. این مهم ضرورتا در همکاری مشترک معنی می یابد.


[1] Connected cars

[2] Advanced Driver Assistance Systems(ADAS)

[3] Health monitoring

[4] Home monitoring