سوالات متداول

ملت تِک برای چه کسانی است؟

توسعه دهندگان استارتاپی، تامین کنندگان خدمات بیمه ای آنلاین،  کسانیکه یک کسب و کار نوپا دارند، شرکتهای فعال در حوزه فین تک، اینشورتک و ولث تک، شتابدهنده ها و مراکز سرمایه گذاری خطرپذیر که مایل هستند سرویس های بیمه ای مختلف را به مشتری عرضه کنند و یا خدمات بیمه ای را  ما را در محصولات و خدمات خود تجمیع نمایند.

روند استفاده از API ها به چه صورت است؟

شکل زیر گردش کار همکاری با ما را نشان می دهد. برای جزئیات بیشتر با ما تماس بگیرید:

API و وب سرویس چه هستند؟
یک API واسطی بین دو برنامه مختلف است که می خواهند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. وب سرویس ارتباط بین این دو ماشین را با کمک پروتکل ارتباطی وب (HTTP) تسهیل می کند. در واقع وب سرویس نوعی API است که مبتنی بر وب بوده و از طریق HTTP عمل می کند. وب سرویس ها به دو شکل SOAP و REST قابل عرضه هستند که وب سرویسهای عرضه شده توسط بیمه ملت به شکل REST می باشند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص مفهوم API به دو مقاله زیر مراجعه کنید:

API چیست؟

توسعه API با روش ناب

آیا هر استارتاپی می تواند برای دریافت وب سرویس های صدور بیمه نامه اقدام نماید؟
هر استارتاپ درخواست کننده وب سرویس به شرط دارا بودن شرایط (از جمله حداقل فروش تعیین شده) و تایید کارگروه مربوطه در بیمه ملت می تواند از وب سرویس های استعلام و صدور بیمه ملت استفاده نماید.
بابت فراخوانی وب سرویسهای بیمه ای چه هزینه ای باید پرداخت کنیم؟
شما بابت اتصال به سرویسهای ما و فراخوانی آنها هیچ هزینه ای پرداخت نخواهید کرد.

پرداخت هزینه بیمه نامه های صادر شده از طریق وب سرویسهای صدور نیز مطابق با قرارداد منعقد شده انجام خواهد شد.

آدرس های اتصال به سرور سندباکس و عملیاتی بیمه ملت چیست؟
سرویس های ما به شکل REST می باشد.

سرور سندباکس ما برای انجام تستهای اتصال کسب و کار مهیا شده و پس از انجام این مرحله می توانید به سرور عملیاتی ما متصل شوید.

برای دریافت آدرس سرور با ما تماس بگیرید.

چگونه توکن دسترسی و نام کاربری/کلمه عبور را دریافت کنیم؟
شما برای فراخوانی سرویس های ما به یک نام کاربری، یک کلمه عبور و یک توکن دسترسی (Access Token) نیاز دارید.

شما بایستی در سرآیند (هدر) Authentication، این توکن را به شکل Bearer برای ما ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر به مستندات فنی هر وب سرویس مراجعه نمایید.

برای دریافت این اطلاعات با ما تماس بگیرید.

چگونه از وب سرویس های بیمه در برنامه های خود استفاده کنیم؟
برای تست سرویسها بدون نیاز به برنامه نویسی می توانید از ابزار Postman استفاده کنید. این ابزار از طریق آدرس زیر قابل دریافت است:

دریافت برنامه

از برنامه Fiddler نیز برای این منظور می توانید استفاده نمائید.

بسته به اینکه بخواهید از این سرویس ها در برنامه های وب خود و یا اپلیکیشن های تلفن همراه استفاده کنید و با توجه به پلتفرم فنی شما، راهکارهای متفاوتی قابل استفاده است.

برای مثال توسعه دهندگان پلتفرم های دات نتی می توانند از کتابخانه REST Sharp استفاده کنند:

REST Sharp API Client Library

توسعه دهندگان جاوایی می توانند کتابخانه های متنوعی مانند Apache HttpClient را بکار گیرند.

برنامه نویسان PHP نیز می توانند از کتابخانه Guzzle استفاده کنند.

در صورت هرگونه ابهام با ما تماس بگیرید .

آیا برای همکاری نیازی به دریافت الزامات و گواهینامه های خاصی هست؟
کلیه درخواست کنندگان وب سرویس می بایست نماد اعتماد الکترونیک را اخذ کرده باشند. سرورهای شما جهت فراخوانی سرویس های ما بایستی در داخل کشور باشند.

همچنین بایستی پس از پیاده سازی وب سرویس در برنامه شان، همکاری لازم با کارشناسان فنی بیمه ملت جهت انجام تست های لازم را داشته باشند.

آیا برای پیاده سازی در محیط تست (Sand Box) یا محیط عملیاتی مهلت زمانی مشخصی تعیین می شود؟
بله. Access Token داده شده در محیط سندباکس (تست) دارای محدودیت زمانی است و طرف قرارداد می‌بایست در بازه زمانی حداکثر ۱۵ روز است نسبت به پیاده سازی وب سرویس در محیط تست اقدام نماید. در صورت گذشت بیش از ۱۵ روز از زمان صدور Access Token، این دسترسی منقضی می‌شود.

همچنین طرف قرارداد می بایست در بازه زمانی حداکثر یک ماهه نسبت به قرار گرفتن بر روی سرورهای عملیاتی اقدام و نتیجه را به بیمه ملت اعلام نماید.

آیا برای وب‌سرویس‌های ارائه شده، میزان حداقل فروشی تعیین شده است؟
بله. برای ارزیابی قرارداد منعقد شده در هر وب سرویس ارائه شده، حداقل فروشی تعیین می شود.

در صورتی که دریافت کننده وب سرویس کمتر از ۵۰ درصد حداقل فروش تعیین شده را محقق نماید، بیمه ملت می تواند از ارائه همکاری خودداری نماید.

نحوه دریافت کارمزد به چه صورت است؟
کلیه بیمه‌نامه‌هایی که از طریق وب سرویس به فروش می رسند، بر اساس توافق صورت گرفته و در چارچوب مقررات مشمول دریافت کارمزد بازاریابی می شوند.

این کارمزد تا حداکثر ۱۵ ام ماه بعد واریز می شود.

نحوه دریافت وجوه بیمه نامه های صادر شده به چه صورت است؟
بسته به نوع کسب و کار شما و اینکه بخواهید خدمات بیمه ای را مستقیما به بیمه گذاران بفروشید و یا آنرا در داخل کسب و کار خود با سایر خدمات و محصولات تان تجمیع کنید، این موضوع متفاوت است.

شما یا هزینه حق بیمه را از طریق درگاه پرداخت خودتان از مشتری دریافت کرده و از طریق تسویه آنی یا دوره ای به حساب بیمه ملت واریز می کنید و یا بابت بیمه نامه صادر شده از کاربران تان وجه مستقیمی دریافت نمی کنید و مطابق قرارداد و در تسویه های دوره ای، وجوه مورد نظر را به بیمه ملت پرداخت خواهید کرد.

آیا برای صدور بیمه‌نامه، اعتباری تخصیص داده می‌شود؟ میزان و مدت زمان تسویه اعتبار تخصیص داده شده چقدر است؟
به طور معمول و با توجه به اینکه از زمان دریافت آنلاین حق‌بیمه تا واریز به حساب بیمه ملت، فاصله زمانی وجود دارد و شرط صدور بیمه‌نامه و تخصیص شماره بیمه‌نامه، دریافت حق‌بیمه توسط بیمه‌گر است، بیمه‌نامه‌ها از طریق اعتبار ایجاد شده صادر می‌شوند.

میزان اعتبار تخصیص داده شده بر اساس حجم فروش و پیش بینی فروشی است که در قرارداد توافق می شود. مدت زمان تسویه اعتبار بر اساس توافق صورت می گیرد. در تسویه نقدی، مدت زمان ۵ روز برای تسویه در نظر گرفته می شود و به طور معمول تسویه ها به صورت هفتگی صورت می گیرد.

در صورت توافق برای اعطای اعتبار جهت صدور بیمه نامه، حداقل معادل ۱.۵ برابر اعتبار تخصیص داده شده چک تضمین اخذ می شود.

عضویت در خبرنامه

15 + 14 =

کلیه حقوق متعلق به بیمه ملت بوده و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.